onsdag 8 oktober 2008

Valpkurs träff 2

Nu har vi varit på andra träffen på valpkursen. Jag hade gjort en raskunskapsläxa, som jag vill tacka Helena på Mixangels kennel för hjälpen med & alla andra tips jag fick. Vi skulle nämligen ringa olika uppfödare, kolla på internet & i böcker för att få fram svar på frågorna.
Denna gång fortsatte vi med kontaktövningar. Det går åt mycket köttbullar & frolic! Det blev lite svårare då Anna, vår ledare, la ut godisar på marken & vi skulle gå förbi dom & få hunden med hjälp av rösten att söka kontakt med mig & utan att dra i kopplet. Det var faktisk väldigt svårt.Han lyckades att ta godisarna flera gånger, men det var inte en övning att lära hunden att inte ta godiset utan en kontakt övning. Men tillslut efter många gånger fram & tillbaka förbi godisarna så tycker jag att det gick ganska bra. Bara att träna vidare!
En annan övning var att vi skulle försöka att ha hunden bredvid på vänster sida & helst lite bakom. Då fick jag tänka om för jag är van att ha kopplet i vänster hand & mata med höger, vilket blir väldigt fel & man ger oftast då godiset när hunden är mitt framför vilket gör att man lätt kan trampa på hunden. Men jag gav inte upp, kopplet i höger hand & godis i vänster. Kom Dante, bra kille & godis! Kom Dante, duktig & godis! Jag blev yr i huvudet av allt böjande för att ge godis!! Dante blev trött, det tar på krafterna att lära sig så mycket när man är liten. Men han var JÄTTE duktig.

Inga kommentarer: